site logo

Frivillige i Kreftforeningen

Kommunikasjon og synlighet

Kommunikasjonsgruppen skal sørge for å få informasjon om Kreftforeningens Stafett for livet ut i lokalmiljøet, gjennom å lage godt og engasjerende innhold til den lokale stafett sin Facebook-siden, og få på presseoppslag i lokale aviser, tv – og radiokanaler. De har også ansvar for å lage plakater, flyers og annet trykket materiell som stafetten har behov for, og øvrig lokal markedsføring.


Sjekkliste for arbeidsoppgaver

Sjekkliste-ansvarlig-for-kommunikasjonsgruppen-Stafett-for-livet.pdf


Sjekklisten er ment som en støtte og inspirasjon til ditt arbeid.


Hovedoppgaver

  • Lage en plan for hvordan dere skal synligjøre arrangementet lokalt.
  • Ha ansvar for arrangementets Facebook-side
  • Sørge for at arbeidsgruppene har trykt materiell de har behov for.
  • Sørge for kontakt med presse.
  • Takke bidragsytere i etterkant av arrangementet.
  • Bidra til å skape lokalt engasjement gjennom ulike kommunikasjonskanaler og nettverk


Designmanual

Kreftforeningen_Designmanual_03-1.pdf


Tips til presseinnsalg

Gode oppslag lokalmedia er viktig for en vellykket stafett. Her finner du noen velprøvde gode råd og tips for å øke sjansene for å få til et større oppslag fremfor en liten artikkel.


Dersom du er usikker på hvordan du går frem når du skal kontakte lokalmedia kan også kontakte kommunikasjonsansvarlig/kontaktperson for din stafett for en prat rundt dette.


I lokalpressen får dere anledning til å fortelle hva Kreftforeningens Stafett for livet er, når det skal være og hvorfor Kreftforeningen arrangerer stafetten.


Alt dette finner du på Stafett for livet


Dette må dere gjøre i forkant

  • Finn ut hvilke dager den lokale avisa kommer ut og når de har deadline. Noen aviser har kun én utgivelse i uka, mens andre utgis hver dag.
  • Er det noen i den aktuelle avisen som har skrevet om kreft, eller aksjoner for Kreftforeningen (Kreftforeningens innsamlingsaksjon, Rosa sløyfe) før? Noen som har skrevet om deg/dere i andre sammenhenger?
  • Er det noen av dere som kjenner noen som jobber der?
  • Som hovedregel er det stafettleder som skal uttale seg, men her er det selvsagt rom for tilpasninger. Andre i styringsgruppen kan også uttale seg. Bare sørg for at de har nok informasjon.


Innsalget

  • Tenk gjennom på forhånd hva slags budskap dere vil gi til avisen. Hva er det ved stafetten som gjør at de bare  lage denne saken? Hva er målet med saken?
  • Tilpass sakene etter hvilken fase stafetten er i: Skal dere ha flere frivillige? Skal dere få lag til å melde seg på? Vil dere komme i kontakt med flere fightere?
  • Skriv en kort e-post til redaksjonen i avisen om saken dere ønsker å selge inn.
  • Husk å få med kjernebudskapene om hva Kreftforeningens Stafett for livet er, dersom dette er ukjent for avisen.
  • Send til redaksjonen eller utvalgt journalist med kopi til redaksjonssjef. E-postadressene finner du under ansatte på avisens nettside.
  • Dersom dere ikke får noen respons på e-posten dagen etter  dere ringe eller sende sms til journalisten/redaksjonen. NB: Journalister flest jobber mellom kl. 8:30-16:00, så prøv å forhold dere til de tidene.
  • Ikke gi dere før dere har fått et svar! Journalister er vant til å bli mast på J! Men mas bare i vanlig arbeidstid, unngå helger, fridager og kveld- med mindre dere vet at journalisten er på jobb da.
  • Sørg for at der kun er pr-gruppa som i hovedsak har kontakt med lokalmedia. Om andre   arbeidsgrupper/frivillige har gode ideer om mediesaker eller historier, er dette helt topp- men de må alltid snakke med pr/presse-gruppa og avklare hvem som skal ta kontakt. Dette for å hindre at man skaper irritasjon og forvirring i redaksjonen ved at flere ulike personer henvender seg, samt at man unngår dobbeltarbeid.


Personlige historier

  • Alle aviser vil gjerne ha sterke personlige historier, og det gir ofte gode og store oppslag.
  • Personlige historier er intervjuer/saker hvor en eller flere personer forteller om sin krefterfaring eller historie om hvorfor de skal være med på stafetten.
  • Ikke vær redd for å spørre noen du tenker kan være aktuelle for en sak, men gjør det alltid klart at det er helt greit å si nei. Personer skal aldri føle seg presset til å gjøre dette.
  • Snakk med personen (e) godt i forkant, og forklar dem hva hensikten med saken er og hvordan deres historie kan underbygge budskapet. De må også holde seg til «sakens kjerne».
  • Tilby deg å være tilstede intervjuet.
  • Avklar alltid med journalisten om hva den personlige historien skal bidra med, slik at det ikke blir noen misforståelser om hva som skal fortelles. Eksempel: Hvis saken er å fortelle om hvordan det var å være med som fighter, så skal den personlige historien handle om det, og ikke nødvendigvis gå detaljert inn på krefthistorien til vedkommende.
  • Be om sitatsjekk.
  • Følg alltid opp personen i etterkant. Spør hvordan de synes det var, og send gjerne en takk i form av en blomst eller liknende. Dette kan kontaktpersonen i Kreftforeningen hjelpe til med også.


Intervjuet

  • Bruk fakta om stafetten som dere finner på Stafett for livet
  • Dere skal ikke uttale dere i det vide og brede om kreft, krefttall, overlevelse etc. Slike spørsmål henviser dere videre til rådgiveren i Kreftforeningen. Dere skal først og fremst snakke om selve stafetten og hva den går ut på
  • Husk at Kreftforeningens stafett for livet først og fremst er en møteplass for alle som er berørt av kreft, eller ønsker å vise sin støtte de som er rammet i lokalsamfunnet.
  • Innsamling til Kreftforeningen kommer i andre rekke og er ikke hovedformålet.


Vi ønsker å unngå overskrifter om «Innsamlingsaksjon til Kreftforeningen», eller liknende. Vi ønsker også å unngå overskrifter som «kreftstafett» eller «kreftprosjekt», eller «arrangement som samler inn penger til kreftsaken».


Det vi ønsker skal kommer frem er at Kreftforeningens Stafett for livet er et arrangement hvor lokalsamfunnet viser sin støtte for alle kreftrammede. Stafetten symboliserer kampen en kreftpasient går igjennom og visualiserer at det alltid bør være noen på banen for den som er syk! Det er fokus på samhold og lagaktiviteter, feire livet og minnes de som har gått bort.


Radio

  • Det finnes veldig mange lokalradioer der ute, og svært mange har god dekning blant lokalbefolkningen. Ring radiostasjonen og sørg for at deres mest taleføre representanter får komme på radioen og fortelle om stafetten.  
  • Radioen kan være interessert i å lage en «følgetong» som viser flere sider av stafetten, for eksempel gjennom intervju med en frivillig, en fighter, et lag, en sponsor etc.


Noen gode tips

  • TA EGNE BILDER! Mange lokalaviser er presset på tid, og jo bedre «pakke» dere leverer til avisene jo større sjans for artikkel. En e-post med bilde av dere i stafettledelsen, eller fra tidligere stafetter, navn på alle medvirkende (i styringsgruppa), et par sitater fra dere, kontaktinfo til de som skal uttale seg, tid og sted for stafetten samt pressemelding om stafetten, vil gjøre det veldig enkelt for redaksjonen å lage en sak. Det er meget sannsynlig at jo bedre bilde(r), jo større oppslag.
  • Husk samtykke på bilde dere sender med
  • Det kan være mange gode ideer til ekstra saker blant lag, fightere og de frivillige. Vær på utkikk etter gode historier!  Er det noen lokale bedrifter som har gitt et betydelig bidrag, kan det være nok til en artikkel i lokalavisa.


Kan ikke avisa komme?

  • Ta et godt bilde og skriv ned så mye dere kan om saken, og send på epost.
  • Saken trenger ikke være «ferdig», men send gjerne med noen sitater og fakta.


Etter aksjonen

  • Følg gjerne opp med resultatene fra stafetten. Hvor mange lag deltok, hvor mange besøkte stafetten, hvor mange runder ble det gått (km, antall rundet rundt jorda, landet på langs etc), hvor mange fightere etc. Kanskje et intervju med noen som deltok, eller stafettleder?


Lykke til med innsalget og ta kontakt hvis dere lurer på noe eller trenger hjelp!


Medieidéer

Medieideer.docx

Merk at mye må tilpasses lokalt, og at dette er ment som inspirasjon. Her er det rom for å bruke fantasien for å få til gode saker i lokalmedia.


Samtykker film og foto

Vi skal som hovedregel alltid ha samtykke før vi bruker bilder eller videoer

Lenke-til-samtykkeskjema (1).pdf


Digitalt samtykkeskjema (scrive.com)


Lagre lenken på telefonen, evt send den til fotograf som skal ta bilder så samtykke enkelt kan undertegnes av de som tas bilde/film av.


Viktig!! For å dele lenken på riktig måte til de som skal signere:

  • Høyre-klikk på lenken lenken og velg «kopier lenkeadresse».
  • IKKE kopier lenken som kommer opp når du er inne på selve samtykkeskjemaet. Det blir en unik lenke for økten din som utløper etter noen dager.


Gode råd og tips om samtykker

  • Bilder som viser en eller flere bestemte personer/portrettbilder/er hovedmotiv: Skriftlig samtykke innhentes digitalt.
  • Hvis det gjelder bilder av barn eller andre personer som ikke kan gi gyldig samtykke selv, må foresatte gi samtykke digitalt på disse sine vegne (lenke/QR-kode). Vis ekstra varsomhet når det gjelder barn og fightere.
  • Gruppebilder: Skriftlig samtykke innhentes digitalt av alle som kan identifiseres på bildet.
  • Situasjonsbilder: Aktiviteten eller hendelsen på bildet er det egentlige motivet, som forsamlinger eller hendelser som har allmenn interesse. Hvis man kan kjenne igjen enkeltpersoner, kan man innhente samtykke fra disse. Gjør en avveining utfra motivet.
  • Offentlig personer: Kan ta bilde, men spør gjerne først om det er greit at vi tar et bilde som kan brukes på nettsidene eller stafettens Facebookside.
  • Les mer her: Deling av bilder (datatilsynet.no)Live- streaming:
  • Innhenting av samtykke gjelder også for streaming, selv om ingenting lagres. Samtykke kreves for eksempel hvis en eller flere bestemte personer er hovedmotiv, eller man zoomer inn på enkelte som kan gjenkjennes, se punktene over.
  • Skal det streames fra arrangementet, er det fint å informere tidspunkt og dato for når dette skjer til publikum, for eksempel ved å henge opp plakater på synlige steder på stafettområdet.
  • Vis ekstra varsomhet ved barn (strengere vurdering).
  • Les mer om streaming her: Opptak og strømming av idrettsarrangementer for barn (datatilsynet.no)


Generelt

  • Be om samtykke digitalt før bilder eller film tas.
  • Er du usikker? Innhent samtykke digitalt (samme lenke/QR-kode for alle tilfeller).
  • Husk at et samtykke kan trekkes tilbake når som helst, også der og da.


Har du spørsmål? Ta kontakt med din kontaktperson i Kreftforeningen.


Fotografkontrakt

Har dere fått en fotograf som skal ta bilder for dere gratis, er det viktig at dere skriver en fotografkontrakt.

Fotografkontrakt-Kreftforeningens-Stafett-for-livet.docx


Facebook

Hver stafett har en egen Facebook-side som driftes av de frivillige, fortrinnsvis i PR-gruppen. Det er dessverre ikke anledning til å opprette andre kanaler for stafettene på for eksempel Instagram, Snap eller Tik Tok.


De som skal publisere på Stafettenes Facebookside, får administratortilgang av kontaktperson i Kreftforeningen. Egne rutiner for Facebook er laget, og ligger tilgjengelig i Frivillighetsportalen. Din kontaktperson vil gjøre disse kjent for de som skal publisere.


Merkevarebanken (bilder, logo, plakater, flyers, diplomer o.l)

Merkevarebanken ligger stafettenes logoer, støttespillerlogoer og bilder, samt redigerbare plakater, flyers, diplomer osv. Merkevarbanken krever innlogging, og dette får du av din kontaktperson i Kreftforeningen.


Kreftforeningens-merkevarebank-brukerveiledning-KSF.pdf