For å skape enda bedre engasjement og synlighet om Kreftforeningens Stafett for livet i lokalmiljøet, kan dere arrangere en «Purple day» i samarbeid med den lokale næringsforeningen, kommunen, sentrumsforening, kjøpesenter og så videre.
En slik dag vil også skape oppmerksomhet om stafetten i lokalmedia.
Purple Day
Purple Day er en dag hvor dere fargelegger den lokale by eller tettsted lilla. Sentrumsbutikkene som ønsker å være med, kan for eksempel arrangere ulike aktiviteter som salg av lilla armbånd, pynte butikken med lilla ballonger og ha flyers med informasjon om den lokal stafett godt synlig i butikken. Målet er å få god synlighet av stafetten og få folk til å melde seg på til å delta, enten på lag eller fighter.
Dette er ikke noe som dere må gjøre, men en mulighet dersom dere ønsker.
Materiell
- Hver stafett får 5000 kroner til Purple day.
- Armbånd: 750 voksen og 250 barnearmbånd (selges til kr.50 per stk. som går til stafetten)
- 500 lilla ballonger
- Stafetten vurderer selv antall t-skjorter og om man vil trykke på sponsorer/info med lokal tilpasning hos lokal leverandør.
- Alternativ til t-skjorter er å bruke frivillig / fighter -vester og dermed bruke de 5000 til andre ting som man tenker kan skape mest blest om Stafett for livet. Alt materiell/effekter må være lilla.
Hvordan gå frem?
- Kontakt lokal næringsforening / lokale butikker eller andre som primusmotorer dere kjenner, deltakere på stafetten eller liknende.
- Presentasjon om Stafett for livet /Purple Day på et møte eller samling hos lokal næringsforening.
- Informere butikker om dagen og hvordan de kan delta.
- Utfordre lag / bedrifter og ta på egen lag-t-skjorte og/eller kjøpe armbånd, og dele bilder på sosiale medier på Purple Day- dagen. Merk det med #purpleday #stafettforlivet #kreftforeningen #relayforlife
- Informere om dagen til lagkapteinene, for eksempel på lagkapteinsmøtet.
- Kontakt lokal presse for å få de til å forhåndsomtale dagen, samt hvem som er med av lokale butikker. Oppfordre alle til å ta bilder på dagen og dele link på sosiale medier, for eksempel Facebook.
- Lokale primusmotorer i butikkene, næringslivsforeningen eller stafetten deler ut t-skjorter ballonger, flyers og armbånd dagen før Purple Day.
- På Purple Day: Kreftforeningen og stafettleder/nestleder besøk butikker og takke for innsatsen.
Forslag til invitasjon til lokal næringsforening eller liknende
Forslag-invitasjon-Purple-day.docx