site logo

Frivillige i Kreftforeningen

Innføring i komitéarbeid

Kreftforeningens innsamlingsaksjon er først og fremst en dør-til-dør-aksjon, og en viktig del av komiteenes arbeid er å rekruttere innsamlere.


Roller og oppgaver i komiteen

Aksjonssjef

Én i komiteen må være hovedansvarlig for innsamlingsaksjonen og være Kreftforeningens kontaktperson. Denne personen sørger for at alle oppgaver og ansvar er fordelt, og at viktige frister blir overholdt.


Verve innsamlere

Å verve nok innsamlere er en stor og viktig jobb. Del lenken til påmeldingssiden og oppfordre så mange som mulig til å melde seg!


Digital innsamling og næringsliv

På denne siden kan dere opprette digital innsamling. Del den på sosiale medier og på e-post. Dette er en fin kanal for å be om gaver fra lokale bedrifter og næringsliv. Én i komiteen må opprette innsamlingen, men alle kan spre den i sitt nettverk.


Presse og markedsføring:

Gjennom pressen kan komiteen forberede folk på at innsamlere kommer. Én i komiteen må kontakte lokale medier og informere om aksjonen, saken og deres engasjement. Synlighet og tilstedeværelse i sosiale medier er også en viktig jobb for PR-ansvarlig. 

Arrangementsansvarlig

Skap oppmerksomhet og blest rundt aksjonen ved å arrangere en aksjonsdag eller infomøte. Lag for eksempel klessalg på skolen for digital innsamling, kakesalg eller andre aktivieter. Heng opp plakater og ballonger!


Sjekkliste for aksjonskomiteer

Aksjonssjef

  • Har alle i komiteen og elevene på skolen fått tilsendt den digitale innsamlingen?​
  • Har alle i komiteen kontroll på sine oppgaver og ansvarsområder?​
  • Har du lagt en plan for når komiteen skal ha møter frem mot aksjonsdagen?​
  • Har du bestilt materiell fra Kreftforeningen?​
  • Er det lagt en plan for verving av innsamlere på skolen?​
  • Er det lagt en plan for verving av andre innsamlere i kommunen?


Verveansvarlig

  • Holde informasjonsmøte eller sørge for at noen andre holder det
  • Informere om aksjonen og be folk melde seg på.
  • Holde kickoff eller sørge for at noen andre holder det rett før aksjonen, for å motivere alle innsamlerene som har meldt seg.


Digital innsamling og næringslivsansvarlig

  • Opprette digital innsamling
  • Sørge for at innsamlingen deles i sosiale medier av så mange som mulig
  • Kontakte lokalt næringsliv og spørre om de vil støtte deres digitale innsamling


Presse- og PR-ansvarlig

  • Les Kreftforeningens presse-ABC
  • Ta kontakt med lokal presse og spre informasjon om årets aksjon og deres engasjement
  • Spre ordet om aksjonen på deres sosiale medier
  • Oppfordre innsamlerne til å dele den digitale innsamlingen i sine sosiale medier