Innføring i komitéarbeid
Kreftforeningens innsamlingsaksjon er først og fremst en dør-til-dør-aksjon, og en viktig del av komiteenes arbeid er å rekruttere innsamlere.
Roller og oppgaver i komiteen
Aksjonssjef
Én i komiteen må være hovedansvarlig for innsamlingsaksjonen og være Kreftforeningens kontaktperson. Denne personen sørger for at alle oppgaver og ansvar er fordelt, og at viktige frister blir overholdt.
Verve innsamlere
Å verve nok innsamlere er en stor og viktig jobb. Del lenken til påmeldingssiden og oppfordre så mange som mulig til å melde seg!
Digital innsamling og næringsliv
På denne siden kan dere opprette digital innsamling. Del den på sosiale medier og på e-post. Dette er en fin kanal for å be om gaver fra lokale bedrifter og næringsliv. Én i komiteen må opprette innsamlingen, men alle kan spre den i sitt nettverk.
Presse og markedsføring:
Gjennom pressen kan komiteen forberede folk på at innsamlere kommer. Én i komiteen må kontakte lokale medier og informere om aksjonen, saken og deres engasjement. Synlighet og tilstedeværelse i sosiale medier er også en viktig jobb for PR-ansvarlig.
Arrangementsansvarlig
Skap oppmerksomhet og blest rundt aksjonen ved å arrangere en aksjonsdag eller infomøte. Lag for eksempel klessalg på skolen for digital innsamling, kakesalg eller andre aktivieter. Heng opp plakater og ballonger!
Sjekkliste for aksjonskomiteer
Aksjonssjef
- Har alle i komiteen og elevene på skolen fått tilsendt den digitale innsamlingen?
- Har alle i komiteen kontroll på sine oppgaver og ansvarsområder?
- Har du lagt en plan for når komiteen skal ha møter frem mot aksjonsdagen?
- Har du bestilt materiell fra Kreftforeningen?
- Er det lagt en plan for verving av innsamlere på skolen?
- Er det lagt en plan for verving av andre innsamlere i kommunen?
Verveansvarlig
- Holde informasjonsmøte eller sørge for at noen andre holder det
- Informere om aksjonen og be folk melde seg på.
- Holde kickoff eller sørge for at noen andre holder det rett før aksjonen, for å motivere alle innsamlerene som har meldt seg.
Digital innsamling og næringslivsansvarlig
- Opprette digital innsamling
- Sørge for at innsamlingen deles i sosiale medier av så mange som mulig
- Kontakte lokalt næringsliv og spørre om de vil støtte deres digitale innsamling
Presse- og PR-ansvarlig
- Les Kreftforeningens presse-ABC
- Ta kontakt med lokal presse og spre informasjon om årets aksjon og deres engasjement
- Spre ordet om aksjonen på deres sosiale medier
- Oppfordre innsamlerne til å dele den digitale innsamlingen i sine sosiale medier